Édes élet

Dr. Harangozó Andrea főorvos, belgyógyász, endokrinológus, diabetológus. A főorvosnő Törökbálinton lakik, így az önkormányzat felkérése is megerősítette abban, hogy elindítsa magán szakrendelését 2017 februárjában a városban.

A doktornőt a cukor és hormonális betegségekről kérdeztük.

TM: Mennyire elterjedt ma Magyarországon a cukorbetegség?

H.A.: Tulajdonképpen népbetegséggé vált. Egy nemrégiben készült kimutatás szerint 15 év alatt 70 százalékkal nőtt a cukorbetegek száma Magyarországon. Ez szám szerint az jelenti, hogy jelen pillanatban 772 ezer nyilvántartott diabéteszes beteg van hazánkban. Ennek nagy része 2-es típusú és sajnos továbbra is a túlsúly szerepel vezető kiváltó okként. Ami még ennél is aggasztóbb, hogy ez a diabétesz forma egyre fiatalabb korban jelentkezik.

T.M.: Mire kell figyelni? Mik az első jelek a cukorbetegségnél?

H.A.: A 2-es típusú cukorbetegség kezdetét legtöbbször nehéz észrevenni, mivel ez az időszaka általában tünetmentes. Ellentétben az 1-es típussal, melynek indulásakor a klasszikus, közismert tünetek a jellemzőek: állandó szomjúság, szájszárazság, megnövekedett folyadék igény, ennek megfelelő gyakori, bőséges vizelés és indokolatlan fogyás. Ez persze csak néhány tünet. Érdemes mihamarabb szakemberhez fordulni, hogy megbizonyosodjunk, valóban cukorbetegséggel állunk–e szemben.

T.M.: Hogyan kapcsolódik a cukorbetegség a hormonokhoz, azaz az endokrinológiához?

H.A.: A saját inzulintermelésünkért felelős szervünk a hasnyálmirigy, amely része a hormontermelő rendszerünknek. Korunk másik vezető betegsége az elhízás, melynek hátterében többek között az inzulin elválasztás szabályozásának zavara is állhat, így a túlsúlyosság esetében az egészségtelen táplálkozás és életmód mellett a hormonális betegségeket is ki kell zárni. Az endokrinológia egyébként a belgyógyászat egyik fontos szakterülete és a hormonokat termelő szervek megbetegedéseivel és kezeléseivel foglalkozik. Ezen belül a pajzsmirigyet érintő betegségek a leggyakoribbak. Mint például az alul- vagy túlműködés, illetve az immunrendszerünk által generált gyulladásos, úgynevezett autoimmun folyamatok.

T.M.: Hol rendel?

H.A.: Törökbálinton a Munkácsy Mihály utcai gyógyszertár épületében található rendelők egyikében. Időpont a 70/42-43-44-2-es telefonszámon kérhető.

A fenti cikk a www.torokbalintma.hu oldalon jelent meg 2017.03.22-én.

Forrás: http://www.torokbalintma.hu/2017/03/22/edes-elet/